tirsdag den 18. juli 2017

Feriehavebilleder - del 2

Så nåede vi til Quedlinburg. En by vi stiftede kort bekendtskab med sidste år, hvor vi var i Goslar. Måske er der nogle af jer, der har været i Goslar og er blevet betaget af byens mange flotte bindingsværkshuse, ja så kan jeg kun sige, at Quedlingburg er gange mange i forhold til. Derfor besluttede vi i år på vores hjemvej at lave et stop i byen.
Quedlinburg er verdens største bindingsværksby og på Uniscos Verdensarvliste. Byen var en del af det gamle Østtyskland, og som ved en tilfældighed undgik bombning under 2. Verdenskrig. Dog har byen ikke kunne undgå at forfalde op mod murens fald, men det er der i den grad gjort noget ved.

En af de mere markante seværdigheder i byen er slotsbjerget. Her er der både slot, kirke og slotskro bevaret. Billedet her undervurderer faktisk hvor højt disse bygninger ligger over resten af byens niveau. Det fornemmes bedre på nogle af de kommende billeder.

Sidste år kom vi gående af denne smalle gade og lige efter den blå spand er der en trappe op til slotsbjerget. Heller ikke her fornægter trangen til at hygge med blomster. Vel oppe af trappen, fik vi den største overraskelse, for det var dette syn der ventede os. Billederne nedenunder er fra i år.


Den fineste have ventede os. Sidste år var den helt nyrenoveret og ikke helt så frodig og vokset til som i år, men jeg var lige så begejstret i år. Tænk en rosenhave i flere niveauer svævende så højt over byen og bemærk lige udsigten. Op af pælene gror der også roser. I forgrunden er der bede med stauder og sommerblomster i tre niveauer.
Her kommer lidt billedespam:






Det gule bindingsværkshus er den gamle slotskro, som stadig fungerer som dette. Der er den skønneste udsigt deroppe fra :-).

Udover rosenhaven er der også den gamle apotekerhave, som bla. indeholder en stor samling af krydderurter.


Derudover er der endnu en have, men her er der ikke adgang for offentligheden. Dog er der gode muligheder for at kigge ned i den, da den ligger sænket.



I mangler at se hvor højt det hele ligger. Det ses tydeligt på de næste billeder :-).

Disse terrassehaver er lige blevet færdige, murene af sandsten er blevet udskiftet - en del af den store renovering der har været af slotsbjerget de sidste par år.. Haverne tilhører husene nede i gaden (de har i hvertfald brugsretten til dem). De er nu i gang med at blive indrettet igen. Det er nu ikke meget privatliv de har i deres haver.


Her ses slotsbjerget nede fra gadeniveau, her kan de forskellige terrassehaver også anes.

Igen et eksempel på et blomsterarrangement, både til glæde for ejeren selv, men så sandelig også for alle os turister.

 Her ses rådhuset. Så fint med både det grønne og blomsterkasserne ved vinduerne.

De stærke farver er meget i brug, men jeg synes, at det er med godt resultat.

De sidste to billeder har intet med Quedlinburg at gøre. Men det er så fint et sted, at jeg bare må vise det.
Det er byen Treseburg. Her er der en række huse, som ligger adskilt fra vejen af floden Bode. Der er adgang via broen der ses samt en brandvej, der lige kan anes i nederste venstre hjørne af billedet. Man må dog gerne gå over via brandvejen. Vandet er dog ret koldt og cementen ret glat, så tungen skal holdes lige i munden :-).

Huset her er bare så flot og har en rigtig fin have (som jeg undlod at tage billeder af).

Nu er vi vel hjemme igen og jeg nyder at være hjemme i egen have. Nu skal haven (og huset) have en overhaling inden det står på fejring af vores søns 18 års fødselsdag i næste uge :-).

9 kommentarer:

  1. Nøøøøj hvor er der smukt, og gæt hvor jeg skal hen på ferie med mit arbejde d 3 sep ? efter jeg har set dine billeder så glæder jeg mig endnu mere til 4 dage i den smukke by :o)))
    Jeg har nydt rosenstativet, fnis ja det kan da ikke tage lang at tid flække det sammen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor skønt. Det kan du roligt glæde dig til, det er en skøn by. Og der er faktisk også et plantecenter i byen :-). God dag til dig. Knus

      Slet
  2. Hej Mette

    Det ser da imponerende flot ud!
    Man får lyst til en tur til vore sydlige nabo!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten. Tyskland er et skønt land, der har meget at byde på. Så du kan roligt planlægge en tur derned - måske incl et besøg et sted, der sælger spændende blomster?:-). Også god dag til dig. Jeg har allerede nydt det gode vejr i haven i nogle timer. Mange hilsner Mette

      Slet
  3. Hej Mette. Det er da en ualmindelig smuk by I har besøgt, det er da en overvejelse værd, at lægge en tur der. KH Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete. Quedlinburg kan jeg kun anbefale at besøge. Der er så flot og masser af historie at fordybe sig i. Kh Mette

      Slet
  4. Tak, Mette!
    Jeg glæder mig til at kommer derned :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt Nana :-). Rigtig god fornøjelse. Kh Mette

      Slet
  5. Sikke en udsigt...tænk at have en have med den udsigt. Wow.

    Tusind tak for mange smukke billeder. Jeg er ret vild med mange af de tyske byer, de forstår virkelig at gøre noget ud af byen mht. blomsterpynt osv. Det kunne mange danske byer godt lære af (ligesom folk så skulle lære IKKE at spolere det, når der nu er pyntet fint med blomster, men det er en anden snak.)

    SvarSlet