torsdag den 24. august 2017

Haven kalder

På mig :-). Desværre bliver det ikke til meget tid i haven lige for tiden. Det er bestemt ikke med min gode vilje, men tiden slår simpelthen ikke til og jeg må indrømme, at arbejdet lige for tiden tager stort set al min vågne tid. Det er helt okay, men jeg savner nu at have tid til at komme i haven. Den står jo ligesom ikke på standby, vel?. Næ ukrudtet gror lystigt - det gør jo ikke det hele lettere!. Salaten er gået i stok, den er nu meget pæn og indtil videre får den lov at stå. I lørdags var jeg endelig i haven og her gik tiden med at rense gangene i køkkenhaven. Min søde mand har også forbarmet sig og har givet mig en hånd derude. Så nu er alle jordbærplanterne væk og lige så er rucolaen, der også var gået i stok. 
Heldigvis giver georginerne den gas. Deres farver og former er fantastiske. I køkkenhaven er de i pangfarver, de liver så flot op på denne tid af året og gør en glad.



I dag er det bukettid. Så kurven blev hanket op og der blev klippet.



Nu står der den skønneste buket ved siden af mig og dufter skønt pga. lathyruserne. Jeg satser på, at duften giver postiv energi til forberedelse af morgendagens undervisning i kemi :-).


Endelig er bønnestativerne helt dækket
Billedet er taget inden rucolaen i baggrunden blev fjernet.

Thunbergia alata  (African sunset - burde det være) er også fuldt i gang, selv om de ikke når sidste års højder er de så skønne.

En trofast plante her i haven er høstanemonerne. De er så fine. Jeg har dem i tre udgaver; den lyserøde, en mørk pink (som anes i toppen af billedet) og den hvide.

Det var et lille pip fra mig, jeg er her stadig :-).

17 kommentarer:

  1. Godmorgen Mette

    Alletiders at du kan have georginerne i fred for snegle.
    De er så friske og livskraftige hvor så meget andet er ved at tanke op til næste år og lukke ned for dette:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten. Heldigvis - og syv ni tretten - er vi sneglefrie, så georginerne er helt i fred. Det er imponerende hvad sådanne nogle knolde kan blive til :-). Også rigtig god weekend til dig. Mange hilsner Mette

      Slet
  2. Ja, det er ikke let at få tiden til at slå til når man har arbejde, jeg er ledig for øjeblikket og har som sådan jo tid nok, men synes stadig ikke den slår til.
    Flotte farver og ja jeg er sikker på at en buket sætter gang i kemien :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene. Jeg har også været ledig så jeg kender godt følelsen af, at tiden også flyver i sådan en situation. Jeg ved heldigvis at det er en kort periode, at der er pres på så det går. Jeg savner bare lidt mere tid i haven. Ps. Blomsterne hjalp :-). Rigtig god weekend til dig.

      Mange hilsner Mette

      Slet
  3. Hej Mette
    Godt du stadig er der. Synd du har så travlt, at du ikke kan gå i haven. Det arbejde tager for meget af ens fritid :) God du har georginerne til at muntre op.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Bare rolig, jeg forsvinder ikke :-). Heldigvis bliver det snart bedre med tid. Glæder mig til havetid her i weekenden. Rigtig god weekend til jer. Kh Mette

      Slet
  4. Jeg har ikke fuldtidsarbejde, og alligevel går salaten i stok og ukrudtet tager visse steder over ;-)
    Jeg er sikker på at en velduftende havebuket gør forberedelsen lettere!
    Nu vil jeg gå i køkkenhaven og gøre noget ved gangene. Du ved jeg lurer på om de skal være med grus næste år ... men nu har jeg også fået den idé at de måske skal være græs. Gad vide om det er lettere end grus ...?
    God dag til dig, søde Mette!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh glad for at høre at det ikke kun er min salat, der er gået i stok. Forberedelsen gik glat og det var skønt med en duftende buket ved min side. Jeg synes at det har været lidt voldsommere med ukrudtet i år i køkkenhaven end tidligere. Græs kan sikkert også være en løsning, det er bare svært at få slået helt langs bedene (vi har nemlig også haft græs). Rigtig god weekend til dig. Kh Mette

      Slet
  5. Hej Mette
    Så genkendeligt det med den manglende tid, også selvom jeg går hjemme;-) Her står salaten også i stok, og jeg syntes de er pæne, og samtidig er de med til at dække for ukrudtet. Mine dahlier er ren fiasko i år, sneglene har grov-ædt, og holdt de fleste nede og med hullede blade, men en ud af 12 knolde står flot.
    Det er ene dejlige billeder du viser, spræng fyldt med go energi!
    Masser af hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette. Godt nok gpr du derhjemme men du har jo også en butik at tage dig af :-). Så kan godt forstå at du har travlt. Ej hvor er det ærgerligt med dine georginer. Jeg krydser fingre for at det går bedre til næste år. Jeg har succes med dem direkte i jorden. I krukker trives de ikke helt så godt her - trods god muld :-). Pangfarverne, ja de gør en i godt humør. Rigtig god weekend til dig. Kh Mette

      Slet
  6. Kære Mette. Smukke Dahlia og helt vidunderlig buket, som må have stimuleret forberedelsen. Selv det, som gror vildt og går i stok er fint, det er jo et udtryk for en enorm energi i de små frø, som blev sået for ikke så længe siden. Dejligt, at du igen fik tid til indlæg. KH Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete. Tak for din søde kommentar. Du har helt ret, hvad små frø kan blive til er helt fantastisk :-). Og salat i stok er faktisk helt pænt, så det får lov at stå og dække jorden. Kh Mette

      Slet
  7. Hej Mette.
    Det er altså noget skidt at vi ikke har så meget tid til at gå i haven, her gror ukrudtet også som det blev betalt. Er lige kommet hjem fra Quedlinburg :o)) og regnen har druknet alle blomsterne og givet ukrudtet fornyet energi.
    Smuk buket du har lavet af dahlierne, godt du får taget dem med ind og kan nyde dem.
    Jeg kan se at du stadig ikke er på min blogrool, jeg kan ikke helt finde ud af hvad det er jeg gør forkert men jeg forsøger igen, så jeg ikke går glop af dine indlæg.
    Knus og god weekend fra Linda

    SvarSlet
  8. Hej Mette
    Ja, jeg kender alt til ikke at have tid til haven i august....og især i år..håber stadig jeg når en time eller to i dag, men jeg er godt nok sen til at få klaret min forberedelse til imorgen... :)
    Kh Esther

    SvarSlet
  9. Miło znaleźć kolejną miłośniczkę dalii. Chętnie będę czytać posty na Twoim blogu o daliach i ogrodzie. Powodzenia!

    SvarSlet
  10. Thank you for the good information and very helpful. That's very interesting. I like all the things you share and see your beautiful creations, greetings from Admin blog remaja I hope you can visit and comment on my website :)
    Articles I like: kata kata mesra kata kata sepi tanpamu kata kata sopan santun tampan sejati

    SvarSlet