mandag den 15. maj 2017

Endelig

er det blevet forårstemperaturer og jeg er tilbage her på bloggen. Tiden er bare fløjet afsted og der har været andre ting, der har taget min tid. Indrømmet, jeg har også dovnet den i forhold til haven. Jeg har simpelthen nydt det gode vejr på langs i loungesofaen med en krimi i stedet for at give den  en skalle. Men nøj hvor var det dejligt :-).
Her kommer der en masse billeder fra haven, som den ser ud lige nu.
Her til aften har jeg fået lagt georginerne i jorden i køkkenhaven.

Farverne her er pangfarver. Min mand hader ordet kenzofarver, men det beskriver ret godt farverne her. Farverne er valgt således at der er noget kulør i køkkenhaven i sensommeren. Jeg glæder mig til at vise resultatet senere på sæsonen :-).

Som man kan se på det første billede, sætter jeg knoldene direkte i jorden. Det har altid fungeret for mig og nogle af knoldene er så store, at de ikke kan være i en potte. Men en har alligevel været i potte. For et stykke tid siden fandt jeg, mens jeg kultiverede bedet, en knold, der var blevet forladt i efteråret. Den var helt frisk, så den røg straks i en potte, og hvor den er kommet ganske fint. Jeg fandt faktisk en mere her til aften og den blev selvfølgelig også lagt i jorden igen.

I køkkenhaven trives bonderoserne. Der er mindst 50 knopper på de to planter. Køkkenhaven er ikke tilsået endnu, det bliver her en af dagene. Jeg har dog sat sætteløg - alm løg og skalotteløg - og de er kommet fint op trods det kolde vejr.

Aspargesene er også dukket op, jeg tror, at  de første gang plukkes i morgen til salaten.

Der er desværre kun en artiskok, der er overlevet vinteren. De var ellers dækket godt til. Jeg har produceret nye planter, og de er snart parat til udplantning. Et af de fire jordbærbede anes i baggrunden og det tegner umiddelbart godt ift. jordbær i år. Sidste år var det en skidt omgang pga. tørre forår, så jeg har lært lektien i år. Der skal vandes hvis der er for tørt!


Drivhuset bugner af planter og krukker. I må bære over med rodet. Jeg regner med at krukkerne skal ud en af de kommende dage, så der kan blive plantet tomater. Vi har plantekasser, min mand har produceret sorte trækasser til at skjule flamingokasserne. Jeg ved godt, at tomaterne smager meget bedre, når de står plantet i jorden, men måske var det en fornuftig beslutning med kasserne, idet jeg ikke er sikker på, at jeg kan tåle planternes tilstedeværelse i drivhuset. Det må tiden vise, lidt øv hvis det forholder sig sådan.
Her ses det forholdsvise nye hvide/cremegule bed. Det anlagde jeg sidste forår. Lige nu ser det ret tomt ud, det snyder lidt. Der er lagt en del georginer, sået  Calendula "Snow Princess" og jeg er begyndt at plante tagetes "vanilla" og cosmos "zanthos", som jeg har forespiret.  I bedet er der også hvide høstanemoner, lodden løvefod, en enkelt rose, nogle af de nyerhvervede påskeklokker, to hostaer købt på plantemarkedet på Sanderumgaard, en enkelt cremegul solhat og ikke mindst buksbom.  Den store buksbom var en, der stod et andet sted i haven, de andre er nogle jeg fik i et røverkøb. Senere bliver der også plantet nicotiana "Fragrant Cloud" ud i bedet, den er hvid. Så snart er der intet jord at se i bedet - dejligt.

Her ses det store staudebed fra køkkenhaven. Lige nu er det bare grønt i mange nuancer og trods manglende farver fra blomster ret pænt synes jeg. Akelejerne og allium springer snart ud og jeg glæder mig til synet. Jeg mangler stadig at få lagt georginerne i dette bed, det bliver en af de kommende dage.

Her ses bedet tæt på.

Klematis Montana Mayleen er ved at springe ud, det er bare så skønt et syn og den dufter så dejligt.

Her står jeg på trappen ved havestuen. Jeg nyder dette syn flere gange om dagen. Nu er de grønne vægge i form af bøgehækken ved at tage form.

Her står jeg ved den nordlige ende af køkkenhaven og kigger ned på drivhuset, et syn jeg også er ret vild med.

Lidt indkøb er der dog sket siden sidst :-). Seks nye krukker er blevet købt samt en Klematis Rubens Montana. Jeg er stadig  i tvivl om jeg har krukker nok til alle de planter jeg har forespiret :-). Klematisen er vi lidt i tvivl om hvor skal stå. Der er pt. to muligheder: på højre side af grilhytten i stedet for den klematis, der står der nu. Den kalder jeg en ukrudtsklematis, det er  en gruppe 3 med små hvide blomster, som sætter nye planter overalt i haven. Nu gider vi den ikke mere, så den skal væk.  Den anden mulighed kan I se på næste billede.

Der er kommet nyt stakit og låge.  Det er min  mand, der har været i gang. Jeg er så glad for at det gamle og rådne stakit og låge er væk. Det skal males hvidt. Det er  på denne side konstrueret således, at låge og resten af stakittet går i et med hinanden. Pt. er der ikke lavet noget overliggerkonstruktion som forventet, vi kunne ganske enkelt ikke finde en løsning vi var tilfredse med. Her kommer så det andet bud på placering af klematissen, nemlig op af nedløbsrøret og på den måde give lidt grønt og farve her.
Så har vi været en tur rundt i haven jeg håber, at I nød turen. Rigtig god aften til jer alle.

19 kommentarer:

  1. Hej Mette
    Tak for turen i din have, det ser godt ud. Især faldt jeg for kigget fra din trappe, det er flot, lågen kan jeg også godt lide, det er en fin låge.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Det var så lidt Lisbeth. Dejligt at du fulgte med :-). Vi er også godt tilfredse med lågen. Kh Mette

    SvarSlet
  3. Hej Mette

    Kan også godt lide det store staudebed - det virker harmoniskt!
    Mon ikke dine nye artiskokker kan nå det, det er en meget livskraftig plante!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten. Tak skal du have. Jeg er også selv ret glad for bedet.
      Også en rigtig dejlig uge til dig. Mange hilsner Mette

      Slet
  4. Sikke mange kig i din have - sikke en frodighed der allerede er og helt sikkert kommer. Jeg er også ret vild med overblikket!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tager faktisk mig selv i at blive stående på trappen og bare nyde haven :-). Jeg synes nogle gange, at det er svært at få billederne til at matche virkeligheden, men det gør billedet med overblikket faktisk her. Jeg er glad for at du også nyder overblikket :-). God dg til dig. Mange hilsner Mette

      Slet
  5. Tak for turen, Mette. Det er dejligt at få lidt overblik :-) Jeg ville sætte klematis ved lågen; det vil da blive så yndigt!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du var med :-). Jeg hælder også mest til at sætte den der, jeg har allerede et billede af en stor frodig blomstrende klematis på nethinden. Kh Mette

      Slet
  6. tak for rundturen - det var hyggeligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du var med rundt :-). Mange hilsner Mette

      Slet
  7. Kære Mette. Dejligt indblik i haven. Snart vil frodigheden folde sig ud. Det vil blive flot med klematis op ad nedløbsrøret - måske kan den med tiden brede sig til en evt. overbygning over lågen? Smukt vue fra trappen ved havestuen, kan godt forstå, at du har en nydeposition der. KH Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete. Dejligt at du nød indlægget om haven, som den er lige nu. Jeg glæder mig til at det hele snart begynder at blomstre :-). En overbygning er blevet vendt og er ikke afvist på nogen måde, så det er ikke en utænkeligt, at der kommer en på et tidspunkt. Kh Mette

      Slet
  8. Det ser ud som om du er ret godt med, så en stund på langs med en god krimi er da helt fortjent. Jeg ville overveje placeringen af Montana Rubens lidt. Den kan nemt nå helt op på taget af dit hus. Jeg havde engang et gammelt pæretræ som var helt lyserødt, når Montanaen blomstrede. Flot, men meget omfangsrig plante, og folk valfartede til min have for at se "det lyserøde træ".

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit input om placeringen af klematissen. Det tager jeg lige med i mine overvejelser. det var meningen, at der skulle være en overligger over stakittet, hvor en rose og klematis skulle kunne udfolde sig. vi kunne bare ikke lige få det konstrueret i træ så vi var tilfredse. Så nu er vi i gang med at udtænke en anden løsning :-). Mange hilsner Mette

      Slet
  9. Kære Mette. Tak for forårsturen i haven, flot køkkenhave, eller måske nærmere potager. Kan du have tagetes i haven, vi har opgivet, de røde tager dem alle på ingen tid. Vi har også kun en artiskok der overlevede vinteren, ud af 4, så ja, jeg har også sået nye. Krukkerne er de fra Bilka, de er smukke, men desværre lidt skrøbelige. Hvis du/I en dag har brug for krukker der tåler hele året, så kan jeg kun anbefale terracottakrukker.dk Det er virkelig kvalitet udover de sædvanlige. NB jeg har også en del fra Bilka, de bliver desværre færre hvert år.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Henrik. Det var så lidt, dejligt at du var med rundt :-). Køkkenhaven er egentlig en potager, i år bliver der bare ikke så meget blanding af grønsager og blomster som der plejer. Du har helt ret, krukkerne er fra Bilka. Vi har faktisk ikke haft de store problemer med at de er gået i stykker og de står ude hele året. Jeg har set krukkerne fra terracottakrukker.dk og jeg kunne købe dem alle sammen. Og på et eller andet tidspunkt er jeg nødt til at have nogle krukker derfra. Her går det fint med tagetes i bedene, vi er heldigvis så heldige ikke at have de store problemer med snegle. De kan slet ikke lide stigrusset i gangene. Mange hilsner Mette

      Slet
  10. Hej Mette.
    Super elegant plankeværk og låge.
    Køkkenhaven/portagen har du anlagt super smukt og i et flot og spændende design, som jeg tror er stærkt inspireret af Birgit Helbos vidunderlige have.

    I haverummet med det lys gule og hvide bed, undrer jeg mig dog over, at du ikke har tænkt det store, smukke træ med ind i det haverums design, i form af bedets placering i forhold til træet. Men det har du sikkert selv tænkt på. Jeg kan i hvert fald se du tænker mange tanker, før du graver. Det er ikke en have, hvor man bare lige nupper (endnu) en bid af græsplænen, det kan jeg se..... og et stærkt design er super flot, synes jeg. Så stor ros fra mig.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de fine ord om stakittet og lågen. Jeg kom hjem i mandags til en forslag fra min søde mand om endnu en låge ind til haven. Nu kan jeg næsten ikke vente for jeg har i lang tid været ked af hvordan det område så ud. Det skal jeg nok skrive et indlæg om på et tidspunkt :-). Du har helt ret, der er ret meget Birgit Helbo over køkkenhaven. Og med god grund, det er nemlig Birgit, som har lavet vores haveplan. I baren på forsiden af bloggen, finder du en fane, hvor havenplanen ligger. Terrassen foran havestuen figurer dog ikke på planen, så du skal forestille dig at det øverste staudebed er trukket længere ned i haven. Indtil videre er der kun et af bedene, jeg har dog planer om snart at gå i gang med at etablere det næste, for den nuværende staudebed er ved at blive til kaotisk og overfyldt og der er næsten ikke plads til georginerne. Det nye bed forestiller jeg mig kommer til at være næsten magen til det gamle - krydret med buksbom , aflæggere fra det gamle bed og så nogle nye planter jeg får øjnene op for :-).
      Jeg er ret nysgerrig efter at høre hvordan du ville have lagt det hvide/gule bed. Jeg har aldrig haft kompetente øjne på haven efter vi fik lavet haveplanen, så jeg vil meget gerne høre din mening. Før vi fik drivhuset og så efterfølgende bedet, var den del af haven så kedelig og træls. Det hjalp da vi fik drivhuset, men så opstod ideen til et bed. Bedet følger linjerne på drivhuset, først var det i mine overvejelser at lægge bedet op ad drivhuset, men jord tæt på glas er nok en dårlig kombi. Derfor blev der en græsstribe mellem bedet og drivhuset. Bedet skulle heller ikke for tæt på træet, så derfor blev det lagt der :-). Jeg tror, at med tiden bliver der mindre og mindre græs i haven. Jeg kan godt lige græs, men hold op hvor er det træls med alle de kanter, der skal vedligeholdes. En stor tak for rosen, den er jeg glad for :-). Knus Mette

      Slet
    2. Hej Mette.
      Ih, hvor spændende. Der er altså ikke meget som en havelåge..... Hvad gemmer sig bag den? Man sænker farten, når lågen skal åbnes, og så træder man ind i et helt nyt haverum. Det kan næsten være lidt magisk. Og så kan havelåger se vidt forskelligt ud, og have helt forskellige udtryk.

      Ah, så derfor er det klart jeg tænker Birgit Helbo. Jeg kan SÅ tydeligt se hendes streg.

      Jeg tænker det er nemmest for mig, at se hvordan du kan få bedet bedre integreret i haverummet, en dag hvor jeg kommer og besøger dig. Så har jeg det bedste overblik over alle de andre elementer der er i din have og omkring træet og bedet. Hvorfor tænker du bedet ikke skal ligge i forbindelse med træet? Det tænker jeg umiddelbart ellers ville have hængt bedre sammen....

      Jeg har selv tegnet min egen have, og ville rigtig gerne have arbejdet som havearkitekt, men helbredet driller jo, så jeg må nøjes med at drømme om det indtil videre i hvert fald.

      Hvis du har tid en dag i løbet af sommerferien,har jeg bedst tid en dag sidst i uge 27, eller en dag i uge 28 eller 29. Helle skal vist ikke på ferie i år, hvis jeg skal tage hende med? Hvad siger du til det, har du tid og lyst?

      Jeg holder jo blogtræf søndag den 2. juli. Hvis du har tid og lyst er du velkommen. Ellers kan vi selvfølgelig også finde en anden dag, hvis du har lyst.

      Knus
      Malene

      Slet