lørdag den 20. maj 2017

Så kom krukkerne ud

af deres vinterhi i drivhuset. Langt de fleste skal ud foran til krukkearrangementet ved hoveddøren, men pt. er de på ophold på fliserne ved kælderdøren. Så kan jeg også lige nyde dem lidt fra køkkenvinduet. Her bagsiden af huset er det sted der er mest sol og varme lige nu, så derfor får de lige lidt tid her.

Krukkerne står i fire grupperinger, jeg kunne dog kun lige have de tre med på en gang. Jeg er selv ret vild med krukkerne op af det nye stakit, der skal helt sikkert blive ved med at stå nogle krukker der :-). Krukkerne ved kælderdøren er resterne af forårskrukkerne, to krukker med Tulipanerne "Queen af night" og hornviolerne samt nye krukker med kæmpe verbena, geranium roxanne, staudesalvie og ikke mindst buksbom. Længst til venstre er der krukker med hortensia, kæmpeverbena, staudesalvie, og to forskellige slags hostaer og selvfølgelig buksbom.

Her ses de krukker, der ikke kunne komme med på det forrige billede. Her er der samme kombination som i krukkerne længst til venstre. Hortensiaen her der dog lidt tynd i bladvæksten forneden, håber dog den retter sig. Til venstre anes pigstenstien ned til grillhytten.

Her kommer krukkerne fra andre vinkler og lidt mere zoom.


Hostaerne har nydt at være i drivhuset indtil nu, de er større end nogensinde, de blågrønne skal i hvertfald deles senere på året. Jeg har tænkt at sætte en kant af hostaer rundt om blodblommen ovre ved den nye hæk.
Rigtig god lørdag aften til jer alle :-).

14 kommentarer:

  1. Hvor er det fint med alle krukkerne! Det giver sådan en skøn stemning. Jeg er ikke god til krukker - det er vist samme historie som med potteplanter - jeg får dem ikke vandet og passet godt nok....Imponerende du kan holde dem så fine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :-). De giver en rigtig god hyggestemning derude. Det synes fuglene åbenbart også, for de spiser toppene af kæmpe verbenaerne (det havde jeg lige glemt fra sidste år). Potteplanter er jeg heller ikke god til, men af uvisse årsager er det ikke noget problem med krukkerne.

      Slet
  2. Det ser rigtig hyggeligt ud med krukkerne på terrassen. Flot opstilling:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Susanne. Jeg nyder i den grad synet både indefra og når jeg passerer dem - og det gør jeg heldigvis tit :-). Mange hilsner Mette

      Slet
  3. Hej Mette

    Supersmart at have Hosta i krukker, så har de en chance mod sneglene!
    Den blågrønne er rigtig flot - spændende at se hvilken blomst den får:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten. Heldigvis døjer vi ikke med snegle i haven, i stedet kæmper vi med duer, som æder ærtespirer mm.. Jeg kender ikke navnet på den blågrønne hosta, det var en klump jeg fik af min svigerfar for nogle år siden. Jeg mener, at det er en lille blomst der kommer, jeg må dog indrømme, at jeg klipper dem af ret hurtigt for det er bladene jeg er vild med. Med tiden håber jeg på, at der kommer flere hostaer i bedene :-). Rigtig god aften til dig. Mange hilsner Mette

      Slet
  4. Kære Mette. Smukke krukker. Det er imponerende at du får holdt så mange krukker så flot. Jeg har også haft hosta i krukker, men de er nu plantet ud i haven, men jeg tror da, at jeg atter skal have nogle i krukker. Bladene er så smukke og giver noget godt sammen med de andre planter. Mange hilsener Merete

    SvarSlet
  5. Kære Merete. Tak skal du have :-). Det er hyggeligt med krukkerne, men det tager også noget tid, men det gør jeg gladeligt. Hostaer i krukker bidrager med fylde og ro i krukkearrangementerne, og det kan jeg godt lide. Rigtig god dag til dig. Kh Mette

    SvarSlet
  6. Fine krukker du har. Jeg har i forbindelse med deling af hostaer, sat nogle i krukker. De står hovedsagligt steder, hvor der er skygge det meste af dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Esther. Flere er plantet til i dag og de næste par dage fortsætter det :-). Jeg kan godt lide hosta i krukker. De giver noget ro og så ser det også bare godt ud :-).

      Slet
  7. Hej Mette.
    Det ser super godt ud, når du samler så mange (næsten) ens krukker i store grupper. Det er meget flottere, end hvis der stod en lille bitte forkølet krukke for sig selv hvert sted.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Malene. I år er jeg gået endnu mere amok med krukkerne. Jeg er i fuld gang med at plante dem til med egen producerede planter. Der er selvfølgelig en del arbejde med at holde krukkerne, men de giver mig rigtig megen fornøjelse, så det gør jeg gerne :-). Knus Mette

      Slet
  8. Det ser rigtig flot ud! Min mand er lidt træt af alle de krukker, men kan kan nu alligevel godt se at det ser godt ud fyldt med blomster. 17 talte jeg det til. Du har vist flere ;) Hvordan mon det går i det bed hvor du talte om at lupiner skal afløse påske/pinseliljerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Ulla. Jeg havde dig faktisk i tankerne den anden dag, jeg lige gik gennem køkkenhaven. Haven forsømmes grusomt i disse dage, da jeg har travlt med at forberede eksamen senere på ugen. Bedet fungerer faktisk fint, bonderoserne er snart på retur, men der er fuld gang i lupinerne. Skal nok få taget et billede en af dagene, så du kan se det :-). Her er der skruet mere op på krukkerne i år, flere er kommet til og hold jeg har haft travlt med at plante til, tror jeg er over 60 + i krukker. Mange hilsner Mette

      Slet