søndag den 25. juni 2017

Ferie med sommervejr/blæsevejr

er der indtruffet her på matriklen. Det er lunt udenfor, men hold op hvor det blæser. Det får I at se senere i indlægget. Det er tørt, så krukkerne er lige blevet vandet og ligeså nogle af roserne. Det var ikke lige det mest hensigtsmæssige tidspunkt at fotografere på ude i haven. Solen var ubarmhjertig ift. skarpt lys.

Her er det New Dawn, der lige har haft sin storhedstid og blomsterne er derfor næsten hvide. Der skal deadheades de næste par dage :-). Jeg nyder duften i fulde drag hver gang jeg går ind og ud af havestuen.

Burgundy Ice har i den grad nydt at blive flyttet. Sidste år kæmpede den en brav kamp mod pæonvalmuer (der ikke var tyndet nok) samt georginer.  Nu er det bare Munstead Wood, der ikke har den mest hensigtsmæssige placering i bedet.

Den første pæonvalmue er sprunget ud. Jeg er vild med den og glæder mig til et væld af dem i bedet.

Køkkenhaven mangler stadig frodighed, men det er på vej. Det kolde forår og den sene såning  har sine konsekvenser. Heldigvis er der så lathyrus'erne, som giver liv og glade dage med masser af duft inde i køkkenhaven.

Agurker er vi bestemt selvforsynende med lige for tiden, det er herligt at kunne hente i drivhuset og intet smager så godt som en hjemmedyrket agurk. Tomaterne er lidt bagefter, men jeg tror ikke, at der går så lang tid før end vi også kan plukke tomater.

Her ses lavendelhækken, lathyrus og kæmpeverbena i skøn kombination. Det er sidste sæson med lavendelhækkene. Indgangspartiet hen mod hovedtrappen skal nemlig laves om/flyttes og det er på bekostning af lavendlerne. Lige nu er de så flotte og jeg nyder dem lidt ekstra nu, hvor jeg ved de skal væk, men når jeg nu skal være ærlig, er jeg også lidt træt af dem. De selvsår sig vildt over del hele og da de er så store og påvirkes af blæsten, opstår der spalter i rækkerne, hvilket ikke er så pænt.

Fliserne hen mod den nye låge er ved at blive lagt. Der mangler at blive lagt en stor flise og så alle pigstenene. Og så selvfølgelig noget mere kirsebærlaurbær. Men det skal nok blive godt.

Og så tilbage til blæsevejret/lille storm.

Krukken med den store hortensia er igen væltet og denne gang kunne den ikke klare mosten. Så om lidt skal jeg ud og plante om til en ny og større krukke. Ud fra røddernes trængel tror jeg, at de bliver glade for en større "lejlighed" :-).
Nu venter der os 5 ugers sommerferie og en masse tid i haven. Jeg glæder mig :-).

12 kommentarer:

  1. Dejligt med en god lang sommerferie :) Bent siger altid, hvis mine krukker vælter, at det er fordi de trænger til en større potte, det kunne tyde på, at det passer :) Flot pæonvalmue, jeg såede nogle i foråret, de var desværre ikke pæonagtige da de blomstrede i går, det var træls.
    Flot med fliserne.
    God ferie
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth. Det tror jeg at Bent helt har ret i. Krukken var også en af den type, hvor bunden er mindre end toppen og så med en fyldig hortensia og blæst, ja så kan det kun gå galt. Den her valmue lever op til det posen lovede og igen i år for det er frø jeg samlede ind sidste år. Du må gerne få nogle frø hvis du vil:-).
    Men jeg har også erfaring med en der slet ikke levede op til posens billede og dem kæmper jeg stadig med at få udryddet. Ja det bliver super fint med fliserne synes vi :-). Tak vi er også glade for at det er blevet ferietid. Kh Mette

    SvarSlet
  3. Det er skønt at kunne se frem mod en lang ferie - min er også lige om hjørnet - 3 arbejdsdage på kontoret, så er det forhåbentlig også lidt mere sommerligt uden blæst. Det ser godt ud, det I har gang i!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg krydser også fingre for mindre blæst. En del planter er knækket den sidste tid pga blæst. Tak vi er også selv godt tilfredse med den nye indgang. Jeg kan godt lidt at belægningen er magen til den inde i haven. Også rigtig god ferie til dig. Vi møder igen d. 4 august til en masse mødedage (arbejder samme sted), der er lige en ny gymnasiereform at starte ud med. Mange hilsner Mette

      Slet
  4. Sikke en smuk New Dawn! Og jeg er alvorligt misundelig på dine lathyrus. Mine er mellem 5 og 15 cm høje, og jeg kan blive helt bange for at de ikke når at blomstre før frosten sætter ind ;-)
    God ferie, Mette!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana, billedet er dog lidt taknemmeligt. Jeg kan nemlig ikke undgå stråleplet på mine to New Dawn trods mange forskellige tiltag. Så nu har jeg accepteret at sådan er det bare. Det er da ærgerligt med dine lathyrus, prøv evt at gøde dem og vande dem godt i et stykke tid. Jeg har også erfaret at de vokser lidt hurtigere så snart de er bundet op. Måske det kan gøre underværker. Tak jeg glæder mig også til ferie. Kh Mette

      Slet
  5. Kære Mette. Smukke fotos og dine Lathyrus står fantastisk flot. Mine Lathyrus er tynde stængler på 20 cm, så ligesom Nana er jeg bekymret for om de kommer til at blomstre inden efteråret sætter ind. Næste år køber jeg frø fra anden producent i håbet om bedre frø. Der sker virkelig meget i jeres have og det bliver så smukt - dog synes jeg, at det er synd at lavendelhækken ofres, men du finder sikkert på andet, som klæder hus og have. KH Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete. Ærgerligt at dine lathyrus også driller. Mine de lyserøde drillede med spiringen men herefter er det gået fint. Lavendelhækkene er flotte nu, det erkender jeg, men vi har i lang syntes at forhaven ikke levede op til baghaven og det vil vi gøre noget ved nu. Måske vil jeg prøve at bevare nogle af lavendlerne i et bed hvis det kan lade sig gøre men nu må vi se:-). Tak for dine søde ord. Kh Mette

      Slet
  6. Hej Mette.
    Ja, det er da ikke dårligt, at være lærer, når det kommer til sommerferie i hvert fald:-)
    Det ser vel nok ud til, at blive godt med de nye fliser. Den snoning, som stien får, er bare perfekt til, at pirre nysgerrighedden. Og alligevel ikke så snoet, at man ender med hellere, at ville gå den direkte vej. Så helt perfekt, det bliver bare super godt.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene. Lang sommerferie er dejlig :-). Tak for din søde kommentar. Jeg er også selv ret godt tilfreds med forløbet af fliserne. Jeg kan allerede se det færdige resultat for mig, så nu kan jeg næsten ikke vente :-). Knus Mette

      Slet
  7. Hej Mette, jeg kan nu godt lide lavendelhækken, hos os har vi ikke haft problemer med at den selvsår sig. Nu har jeg lige fået en stikling med hjem fra Malenes have, af den helt lyse slags, den regner jeg med skal bo ved den nye pergola. Hvor er din New Dawn dog smuk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla. Jeg er også glad for mine New Dawn roser, dog er jeg mindre glad for den stråleplet og lige nu synes jeg det er rigtigt galt. Men de dufter så dejligt. Dejligt at I slipper for selvsåning. Her er de som sagt overalt i en hver sprække :-). Jeg satser på at nogle af lavendlerne skal genbruges i et bed i forhaven, nu må vi se :-). Skønt med en stikling til pergolaen :-). Mange hilsner Mette

      Slet